surah

Listen to Quran

Selasa, 5 Julai 2011

Adakah diri anda seorang yang baik..............?

Sebagai manusia kebaikan dalam diri adalah yang terpenting.
  tetapi ada segelintir manusia merasakan diri mereka terbaik tetapi tidak sebenarnya. jika kita ingin tahu kebaikan kita mesti bertanya kepada orang yang selalu melihat dan dekat dengan kita. seperti keluarga dan rakan-rakan, bukan diri sendiri menilai kita yang terbaik. 
 jika kita malu atau segan bertanyakan kepada orang lain termasuk keluarga kita, cermin
diri kita adakah kita cukup baik untuk menyatakan diri kita baik atau sebaliknya
dibawah 10 soalan yang perlu dijawab secara jujur oleh anda................................


soalan..................................
1. JUJURKAH aku kepada orang-orang sekeliling?
2. Berbudi bahasakah aku ?
3. PERNAH MENGUMPAT TIDAK AKU?
4. PERNAH MENGATAKAN KEBURUKAN ORANG LAIN KAH AKU?
5. Ikhlaskah aku melakukan sesuatu pekerjaan bukan untuk mendapat balasan?
6. ADAKAH AKU CUBA MENCARI KESALAH ORANG LAIN JIKA AKU MELAKUKAN 
    KESALAHAN?
7. Adakah aku pernah melakukan FITNAH ?
8. ADAKAH AKU MEMBUKA AIB KAWAN AKU?
9. Sabarkah aku?
10. PALING PENTING BERTANYA PADA DIRI. JIKA AKU KUAT BERIBADAT KEPADA 
     TUHAN MELAKUKAN SURUHANNYA, ADAKAH AKU HENDAK MELAKUKAN PEKARA
     YANG TIDAK ELOK?

soalan diatas ini diri sendiri boleh jawab.
paling utama soalan 1 jika anda jujur anda akan dapat jawapan dalam diri anda, JIKA KITA TIDAK JUJUR SEBENARNYA KITA TIPU DIRI KITA

1 ulasan: