surah

Listen to Quran

Rabu, 16 Mac 2011

CIRI-CIRI ANAK MANJA ( ANAK EMAS ).......................

Aku edit balik apa yang aku tulis hari tu sebab mungkin ada yang terasa kot....
 baiklah aku selama hidup ni bukan lah anak manja sebab aku anak sulung dan ada adik-adik lain
jadi selama beberapa tahun aku hidup ini aku tengok banyak ragam manusia ada yang baik,nakal,dan jahat
tetapi masalah sekarang aku tengok ibu bapa zaman moden ni lain macam la didik anak.
  kenapa aku cakap lain macam sebab....
1- Anak tak buat kerja sekolah cikgu marah mak bapa serang sekolah...dah macam sakai
2- anak kurang ajar cikgu juga dipersalahkan sebab tak ajar anak dia orang.....diri sendiri bodoh salah
    orang lain
3- tak soal siasat anak buat apa, mak bapa tahu anak dia belajar pandai sudah la...sikap lepas tangan

itu antara pekara yang terjadi sekarang tak pula bab memanja kan anak, dulu aku masa sekolah mak bapa aku
siap sound cikgu bukan marah cikgu tapi kena kat aku mak bapa aku pesan kalau aku jahat hukum lah dia dengan setimpal .. waa goyang cikgu dah dapat lesen tapi baik juga kalau tak macam tu apa lah aku jadi sekarang..
    sekarang aku nak memberitahu apa akan terjadi jika anak anda terlalu dimanjakan mungkin anda juga dari
kecil sampai besar
1- Kurang ajar dengan sesiapa sahaja yang tidak disukai
2- Merasakan diri mereka betul dan tiada salah kerana bila dulu kecil buat salah mak bapa akan cakap
     dia masih kecil tak salah pun
3- Boros dalam perbelajaan, tak cukup dengan apa yang ada kerana bila tiada minta saja dengan orang tua
4- Malas tapi bila ditegur ia akan menyalahkan orang lain malas juga
5- Berlagak pandai dalam bidang agama konon boleh mengatakan diri sebagai ketua keluarga tetapi diri
     sendiri tidak terurus
6- Berani melakukan pekara yang bodoh, belum kena takpa dah kene jangan merana....
7- Rasa diri itu kuat sedangkan bila sendirian air mata pun boleh menitik

bagi sesiapa yang ada list di atas berubah lah sebab makin lama ia boleh makin teruk ...........sekian harap maaf pada yang terasa.............

kalau anak emas macam ini boleh aku gadai


Tiada ulasan:

Catat Ulasan