surah

Listen to Quran

Rabu, 26 Januari 2011

Tanya sama HATI

Salam Khamis yang indah hari ini aku nak menulis blog tanya sama hati.....
  mungkin yang membaca akan memikir dua tiga kali apa yang aku tulis ni sebab mungkin merapu mungkin
betul aku pun bukan nya ahli falsafah pun untuk buat tajuk ini cuma suka-suka dan ini luahan hati..
 peribahasa dulu ada mengatakan ikut rasa binasa ikut hati mati, habis sekarang nak ikut mana? oleh itu bagi aku apa kata kita tanya dulu sama hati sebab hati ini adalah sebahagian dari dalam hidup kita. kadang-kadang apa  yang tersimpan dalam hati kita tak dapat luah kan dengan kata-kata.
  jadi kita tanya sama hati dengan akal pemikiran kita elok ke tak apa yang nak dilakukan
bagi aku dalam hati lah yang mengeluarkan perasaan kalau tidak tak kan lah kalau orang bercinta simbol nya adalah hati ( love ). ia juga mengeluarkan perasaan marah dan macam-macam lagi.
  tapi sebenar-benarnya kalau kita tanya hati betul-betul dan pujuk hati kita ia sebenar hanya meluahkan perasaan sayang, percaya atau tak? contoh yang hendak aku beri ialah bila kita memarahi seseorang yang salah sebenarnya bila difikirkan kita sayang orang itu sebab itu kita marah tak nak ia melakukan kesalahan dia berulang dan bila sesuatu barang kita hilang kita akan marah dan sakit hati kepada pencuri kerana hati kita sayang pada barang yang hak milik kita dicuri. sekian nak diringkaskan bahwasanya bila kita tanya sama hati itulah sayang
 sekian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan