surah

Listen to Quran

Selasa, 22 Mac 2011

Harga barang makin mahal...................Apalah nasib.........:(

Hari-hari harga barang makin mahal bagi aku...... kenapa lah harga makin mahal yee?
  bila di fikir-fikir gaji aku dapat ni untuk tujuan hidup sahaja semata-mata, tiada benda lain aku dapat nak beli
tu laa dulu orang pernah cakap belajar rajin-rajin nanti dah tua kerja senang gaji pun banyak. tapi bagi aku
aku punya hidup dah macam ini nak buat macam mana lepas itu aku fikir kalau lah semua orang pandai kaya siapa nak kerja yang susah-susah? siapa nak jadi kuli? siapa nak jadi tukang sapu? nak ke orang yang belajar sampai master jadi tukang sapu? jadi fikirkan lah..
  bab harga mahal bagi aku kadang-kadang macam tak masuk akal bagi negara malaysia ni. kenapa aku cakap macam ini sebab.....
1-Harga gula naik sebab tiada stock, tapi kilang gula ladang tebu ada dekat malaysia
2-Beras harga naik sama macam gula. stok tiada tapi rasanya malaysia banyak keluarkan beras dan lagi
    satu apa salahnya kalau orang seludup beras Thailand masuk malaysia ni boleh mengurang kan harga beras
3-Minyak petrol naik, bahagian ni memang sensitif sebab bila naik je semua barang harga naik sebab kos
   pengankutan makin meningkat tapi pelik juga malaysia ini dengar banyak minyak dan berkualiti mana pergi
   semua minyak itu? dan minyak apa kita pakai?
4-Minyak masak ni lagi satu benda aku pelik nak kata kita beli buah sawit dari luar tak pula semua berkaitan
    sawit bab tanam penuh dalam malaysia ini? pengusaha sawit dapat duit bukan sikit tapi minyak sawit buat 
    apa? mandi ke?
5-bahan makanan mentah seperti Ikan,Ayam,Daging dan Sayur ini pun aku rasa pelik aku dengar pengusaha 
    tani berjaya ramai tapi tak kan nak bekalkan kepada negara sendiri pun tak cukup? kenapa nak buat
    makan sendiri ke? kalau buat makan sendiri jangan isytihar kan diri anda pengusaha tani berjaya
6-ini lagi aku pelik lagi-lagi nak perayaan harga barang macam khas untuk orang kaya tak masuk akal



baik lah aku malas nak panjang berjela-jela kang sakit hati bertambah pulak yang kaya tetap kaya nampaknya di malaysia yang tercinta yang susah makin merana itu sahaja aku nampak idea kebanyakan bila di fikir panjang sebenarnya banyak menyusahkan jadi redha je lah dengan ketentuan di dunia siapa yang menindas gembira lah mati kubur beza seksa pun lain kan jadi berbahagia lah sebelum anda disiksa...............
PUNCA UTAMA YEEEEE AKU MAHAL

Tiada ulasan:

Catat Ulasan