surah

Listen to Quran

Rabu, 23 Mac 2011

Nasib Rumah Flat PPRT..............................Menyedihkan......

Semalam aku balik rumah macam biasa tiada apa yang istimewa macam hari-hari selalu
  tetapi sebenarnya kalau orang luar yang biasa duduk rumah teres, mungkin terkejut dengan budaya tinggal di rumah Flat PPRT sebab gaya macam orang kaya mewah tetapi satu sahaja perangai yang kurang sivil masih ada. dulu aku tinggal rumah setinggan sahaja walaupun setinggan bagi aku lebih menarik dari sejak aku tinggal rumah flat ni, dulu masa dekat setinggan kawasan memang sempit tetapi tiada la manusia yang suka buang sampah merata-rata sebab dulu setinggan yang tinggal orang melayu yang kurang kemampuan.dan kebersihan
adalah pekara yang utama kerana memikirkan kesihatan sebab orang miskin tak nak sakit sebab kalau sakit  hilang lah punca pendapatan.....
  tetapi sejak aku tinggal Flat PPRT ni aku rasa terkilan kenapa ramai perangai yang masih diketegorikan zaman jahiliah? buang sampah merata-rata dan lagi teruk corong sampah disediakan di setiap buah unit rumah tetapi kenapa nak buang juga melalui tingkap dan belakang rumah? tiada otak ke? kalau budak-budak orang tua boleh larang ini orang tua buat perangai, kalau aku tegur karang cakap kurang ajar panggil geng suruh pukul orang yang tegur, semua bagi aku memang bodoh. bila sampah dah banyak terabur bau dah busuk komplain pula dekat pihak PBT ( pihak bertanggung jawab ) sedangkan diri sendiri dari dulu tak reti jaga kawasan sekarang nak marah-marah..
  dan mreka tidak sedarkah asal-usul mereka? kalau dah kaya tak payah tinggal rumah PPRT ( projek perumahan rakyat termiskin ) beli sahaja rumah yang besar-besar. sedih aku bila keadaan macam ini berlaku dan paling aku kesian sesiapa yang parking kereta sebab masalah orang buang sampah dari rumah kalau rumah tu satu tingkat mungkin tiada masalah kepada kereta. ini dah la tinggal tingkat 17 baling epal dari rumah kene cermin kereta konpom pecah, jadi siapa nak disalahkan? 
   dan pekara yang penting adalah mengunakan lif. ini tidak dah tahu rumah macam rumah burung tinggi tapi lif dirosakkan macam kera dapat bunga, bila ada masalah lif rosak marahkan kebajikan mereka diabaikan. kepada yang cakap macam tu aku rasa patut mati sahaja, sebab cakap tak guna otak kepada yang tinggal rumah PPRT aku harap saling lah tegur menegur bukan apa untuk kesenangan masa hadapan juga jangan lah nak menunjukkan sikap aku lebih hebat sebat manusia tidak akan hebat selamanya. ibarat sekarang kita pijak tanah tak pandang tanah tapi bila mati ke tanah juga.....sekian terima kasih

Wonderpet boleh kerjasama Manusia tak boleh ke?
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan